Na zakupy chodzimy z wielorazowymi torbami, segregujemy śmieci, dziękujemy za słomkę do frappuccino, przesiadamy się z samochodów na rowery, zmieniamy dietę na roślinną – kwestią czasu było, kiedy branża fashion również będzie chciała stać się eco.
Rosnąca świadomość ludzi mody
Nie jest to jedynie rodzaj chwilowego trendu, ale rosnącej świadomości u ludzi. Chcemy być zdrowsi, co wiąże się z dbaniem o środowisko. Zdaliśmy sobie sprawę, że najmniejsze działania, nawet pojedynczych jednostek, mają sens. Czujemy się odpowiedzialni za otoczenie. Tu pojawił się trend eco fashion – chcemy tworzyć piękne i funkcjonalne rzeczy, jednak pamiętając o odpowiedzialności społecznej i wpływie naszych działań na środowisko. Na rynku pojawia się coraz więcej producentów, kierujących się filozofią slow fashion. Stawia ona przede wszystkim na jakość surowców, wykorzystywanych do produkcji, na ochronę oraz nie niszczenie środowiska podczas wytwarzania produktów oraz na sprawiedliwe ustalanie cen, zarówno zakupu dla klientów końcowych jak i pracowników, którzy bezpośrednio pracują przy procesie produkcji.
Marki dyktują trendy, w pewien sposób kreują styl życia swoich konsumentów – dlaczego więc nie wykorzystywać tego w pożyteczny dla społeczeństwa sposób?
Co to jest Sustainable Fashion
Wbrew pozorom eco fashion nie jest niszowym trendem. Nawet w sieciówkach możemy znaleźć koszulki z organicznej bawełny, na przykład H&M co roku przedstawia swoją eko kolekcję i podkreśla swoje zaangażowanie w dbanie o dobro środowiska – https://about.hm.com/en/sustainability.html. Również Stella McCartney znana jest ze stosowania zasad Sustainable Fashion, które stosuje na każdym etapie powstawania jej kolekcji.
Stella McCartney, torba ze sztucznej skóry pytona, Net-a-porter.com
Wiele skandynawskich marek stawia na ekologię przy produkcji – nie tylko ubrań, ale również butów czy mebli. Przykładem może być marka Armoire Officielle. Jej twórcy stawiają na prosty design, naturalne materiały i funkcjonalność produktów. Trend zrównoważonej mody stosują w całym cyklu tworzenia.
Armoire Officielle, Scandinaviastandard.com
Polski rynek również ma się czym pochwalić w tym temacie. Aleksandra Kościkiewicz jest założycielką i projektantką marki Alexandra K., która tworzy wegańskie torby. Autorka udowadnia, że jakość i funkcjonalność nie muszą wiązać się z użyciem surowców pochodzenia zwierzęcego (naturalne skóry i futra). Alexandra K. stawia na elegancję i funkcjonalność oraz wysoką jakość wykonania.
Alexandra K., Alexandrak.co
Innym przykładem jest firma Fair Slogan, tworząca ubrania, jak sama mówi, z potrzeby serca. Jest jednym z pionierów na rynku polskiej ekologicznej mody. W ich sklepie możemy zaopatrzyć się w wege ubrania, buty i skarpetki.
Eko skarpetki, Not-a-slogan.com
Jest również druga strona eko-medalu. Tam, gdzie pojawia się trend, pojawia się również okazja do zarobienia pieniędzy. Niestety na rynku modowym są firmy, które filozofię Sustainable Fashion traktują wyłącznie w kategorii strategii marketingowej. Mogą faktycznie używać organicznej bawełny czy sztucznych futer, jednak zasady Fair Trade są im obce. Ich pracownicy z azjatyckich fabryk nie są odpowiednio opłacani, pracują za nieludzkie pieniądze, tworząc kolekcje, które potem sprzedawane są jako coś unikatowego i sprzyjającemu środowisku.