Site icon issue27.pl

Metawers. Czy cyfrowa rzeczywistość podbije branżę mody?

 

Interaktywny świat znany dotychczas, głównie z gier komputerowych, coraz bardziej przenika w naszą codzienność. Również branża mody nie pozostaje obojętna na nowinki technologiczne. W jaki sposób cyfrowe rozwiązania przenikają do modowej przestrzeni i czy w dłuższej perspektywie mają szansę przetrwać w tej rzeczywistości?  

Czym jest metawers?

Metawers to koncepcja trwałego, internetowego uniwersum 3D, które łączy wiele różnych wirtualnych przestrzeni. Dzięki niemu użytkownicy mogą pracować, spotykać się, grać i socjalizować. Era zwykłej symulacji życia w grze została zakończona. Dzięki metawersum, każdy użytkownik może funkcjonować tu i teraz. Żyć, tak jak obecnie , jednak w wirtualnej przestrzeni.

Kilka miesięcy temu Mark Zuckerberg ogłosił zmianę nazwy medium na „Meta”. Zamiłowanie prezesa firmy do futurystycznych technologii sprawiło, że świat internetu zaczęto traktować poważnie. Pojawiły się jednak głosy sceptycznie nastawione do tej wirtualnej przestrzeni. Krytycy uważają, że przekształcenie medium społecznościowego, jakim jest Facebook na interaktywną, trójwymiarową rzeczywistość, jest próbą odwrócenia uwagi od kryzysów wizerunkowych firmy. Teorie sceptyków są po części prawdziwe. Nie da się ukryć, że w ostatnim czasie wizerunek Facebooka upadł, a sam portal był mocno krytykowany. Wynika to głównie z powodu doniesień o niewystarczającej ochronie danych użytkownika. Mimo tego, pomysł prezesa jest bardzo intrygujący. Dzięki miliardowej bazie użytkowników, Facebook posiada podstawę do budowania nowego imperium. Warto zauważyć, że omawiany gigant, nie był pierwszy. Swoje wirtualne światy tworzą już od jakiegoś czasu: Roblox, Nvidia, czy Microsoft. Idea zatem się rozrasta, a z nią narastają wątpliwości, co do natury prawnej i etycznej. Pomimo niepewności, co do nowej rzeczywistości, zainteresowanie użytkowników internetu jest ogromne. Szacuje się, że nowa rzeczywistość, wejdzie na stałe już w ciągu dekady.

Nienamacalna moda

Rozmowy w ramach zeszłorocznej konferencji Business of Fashion Voices, zostały zdominowane przez tematykę związaną z metawersum. Popularność gier komputerowych, w których istnieje mikro świat jest ogromna. Omawiana strefa zawładnęła naszym czasem wolnym. Dotyczy to szczególnie młodych ludzi. Nie da się zatem ukryć, że inwestowanie w przestrzeń internetową staje się obecnie bardzo dochodowe. Widać to szczególnie w raporcie obrazującym wydatki użytkowników, szacuje się, że w 2020 roku wydali oni 54 miliardy dolarów na zakupy internetowe. W ciągu pięciu lat, kwota ta, ma wzrosnąć do 74 miliardów dolarów. Wspomniane wydatki dotyczyły głównie zakupów w grach internetowych.

Obecnie największym zainteresowaniem wśród graczy cieszy się Fortnite. Z tego powodu marki luksusowe, coraz chętniej w nią inwestują. Tworzą ubrania, dodatki i gadżety dla awatarów użytkowników. Jako jedna z pierwszych robiła to Balenciaga. Zaintrygowana nowinką technologiczną, marka do dziś, bawi się, testuje swoje możliwości w zakresie „nienamacalnej” mody. Dotychczas Balenciaga stworzyła m.in. sety ubraniowe, a także różnego rodzaju akcesoria. Działania marki nie poprzestają na tym. Zauważalna jest rosnąca chęć, do rozwoju internetowego krawiectwa. Oprócz inwestycji znanych marek w gry komputerowe, zaczęły powstawać osobne, digitalowe firmy. Najdroższa sprzedaż w historii NFT, czyli niewymienne tokeny, będące krytpowalutą wirtualnego świata, to limitowany drop RTFKT stworzony we współpracy z 18-letnim artystą Fewocious. Ponad sześćset wirtualnych par butów poszło za 3,1 miliona dolarów. Dużo. W przeliczeniu na jedną parę, wychodzi około 5200 dolarów, co nadal nie jest małą kwotą. Ogromnym plusem jest jednak fakt, otrzymania realnej pary butów poza tą digitalową.

Zyski ze sprzedaży wirtualnych rzeczy prześcigają się z dnia na dzień. Wirtualny model torebki Gucci w grze Roblox, sprzedał się znacznie drożej niż jego rzeczywista wersja. Mimo mniejszej liczby konsumentów, są osoby, które chętnie wydadzą dużą sumę, na ubranie dla swojego awatara. Metawers przynosi markom wysokie zyski przy niskim koszcie produkcji. Napędza to rozwój technologii, która staje się nieodłącznym elementem naszej codzienności.

Dalsze losy ubrań

Pokolenie Z zwraca szczególną uwagę na podkreślenie swojej wyjątkowości poprzez ubrania. Nic dziwnego, że przedstawiciele tej generacji chcą, aby ich awatary w grach wyglądały jak najlepiej. Metawerse pozwoli swoim użytkownikom, na czerpanie z mody pełnymi garściami. Z uwagi na unikalność NFT, podróbki przejdą do historii. Użytkownicy będą w stanie cieszyć się oryginalnymi produktami, których weryfikację zapewni blockchain.

Moda cyfrowa jest również dużo bardziej zrównoważona ekologicznie. Wirtualna rzeczywistość pozwala na zmniejszenie nadprodukcji, która jest jednym z problemów rynku odzieżowego. Kolejnym – emisja dwutlenku węgla. Tydzień mody w Helinskach 2021 miał charakter wyłącznie cyfrowy. Dzięki temu ślad węglowy, przypadający na jednego odwiedzającego spadł z 137 kg na 0,66 kg. Jak możemy zauważyć, różnica jest kolosalna. Przyszłość wirtualnej mody staje się więc szansą na zmianę ekologiczną i wywarcie długotrwałego wpływu na środowisko. Pomimo wielu zalet pojawia się pytanie, czy z uwagi na plusy wirtualnej mody przestaniemy kupować odzież dla siebie na rzecz swoich awatarów?

_____

Autorka: Julia Gawłowska

Exit mobile version