Każdy kto mnie zna, ten wie, że gdybym miała wybierać między sprzątaniem, a gotowaniem to bez mrugnięcia okiem wybrałabym to drugie. Być może taki stan rzeczy ma swoje korzenie w moim dzieciństwie, kiedy to moje obowiązki składały się głównie z jakiejś formy czyszczenia rzeczy i ogarniania pokoju. Jednak niechęć do sprzątania, nie zmienia faktu, że uwielbiam mieć czysty dom. Przyznaję, że nic nie stresuje mnie bardziej od brudnego blatu i nieuporządkowanej przestrzeni. Aby utrzymać taki stan i mój wewnętrzny spokój, musiałam opanować kilka organizacyjnych trików, które na codzień pomagają utrzymać moją przestrzeń w czystości przy jak najmniejszym wysiłku.
Przypuszczam, że taki osób jak ja jest więcej, więc z przyjemnością podzielę się moimi wskazówkami na utrzymanie mieszkania w porządku. Te proste triki pomogą Ci zapanować nad wszystkim i utrzymać dom w nieskazitelnym stanie przy minimalnym nakładzie pracy. Przewiń tekst niżej, aby ułatwić sobie życie!
1. Ulubione ubrania w zasięgu ręki
Wszyscy wiemy, jak to jest wyciągać w pośpiechu poszczególne elementy garderoby z szuflad i szafy, gdy desperacko szukamy czegoś odpowiedniego do ubrania. Zwykle to właśnie wtedy tworzy się ogromny i niepotrzebny bałagan. Rozwiązałam ten problem, umieszczając moje ulubione ubrania w zasięgu ręki. Rzeczy, po które sięgam najczęściej przechowuję w łatwo dostępnych szufladach, aby mieć do nich łatwy dostęp. Natomiast w szafie ułożyłam ubrania w następującej kolejności – od najbardziej do najmniej używanych. Trzymanie kilku ulubionych elementów pod ręką ułatwia mi bezproblemowe łączenie stylizacji. Przyznaję, że ten system działa tak dobrze, że nie pamiętam kiedy zrobiłam bałagan, ubierając się.
2. Porządkuj odrobinę, każdego dnia
Jeśli zastanowimy się skąd bierze się bałagan, to dostrzeżemy, że najczęściej powstaje w wyniku nagromadzenia brudu lub warstw nieużywanych rzeczy. Dlatego warto zastosować metodę małych kroczków, zwracając uwagę na detale, które nagromadzone, z czasem stają się irytującym nieporządkiem. Kiedyś zostawiłam rzeczy gdziekolwiek i mówiłam sobie, że sprzątnę je później, co nigdy się nie zdarzało. Teraz mam inne podejście. Odkładam wszystko, kiedy skończę jeść, wkładam brudne naczynia do zlewu lub zmywarki, ubrania wymagające odświeżenia, lądują w koszu na brudy, a sweterki składam i umieszczam w szafie. Te drobne czynności pomagają mi utrzymać porządek w ryzach i zminimalizować ilość sprzątania.
3. Znajdź miejsce na wszystko
Konieczność zastanowienia, gdzie coś odłożyć, zabiera cenny czas w ciągu dnia i znacznie utrudnia sprzątanie. W takim momencie przydaje się posiadanie określenie miejsca poszczególnych przedmiotów. Utrzymanie czystego domu oraz porządku nie jest zadaniem nie do zrobienia, kiedy wiesz gdzie odkładać rzeczy. Dodatkową zaletą wprowadzenia tego systemu, jest fakt, że już nigdy nie będziesz musiała niczego szukać.
4. Najlepsze jest poranne sprzątanie
Większość wieczorów przeznaczam na relaks i czas dla siebie. Jest to system, który według mnie działa dobrze, więc sprzątanie kuchni ingerowałoby w moje wieczory #metime. Nocne sprzątanie rozbudza mnie, więc działa na niekorzystanie na organizm, dlatego moim zdaniem na porządki warto poświęcić czas rano. Później można się cieszyć czystymi naczyniami i pachnącym praniem. Pozbycie się tych małych, ale jednak ważnych zadań wcześnie rano pozwala mi skupić się na tym, co mam do zrobienia, i daje mi przestrzeń do relaksu i odprężeniu po pracy oraz przez resztę wieczoru.
5. Sprzątaj podczas gotowania
Gotowanie wiąże się z bałaganem, ale sprzątanie podczas gotowania — gdy sos się gotuje lub danie główne jest w piekarniku — pomoże zapobiec gromadzeniu się bałaganu i sprawi, że blaty kuchenne będą wolne od bałaganu. Ponadto, unikniemy sytuacji przypadkowego pozostawienia artykułów spożywczych na zbyt długo poza lodówką. Poza tym jedzenie posiłku w uporządkowanym otoczeniu, pozwala w pełni cieszyć się posiłkiem i skupić się na nim.
6. Sporządź harmonogram sprzątania
Chociaż codzienne sprzątanie domu jest ogromnym wysiłkiem i zabiera mnóstwo czasu, to co jakiś czas konieczne jest zrobienie tego intensywnej. Jednak zamiast poświęcać cały dzień na odkurzanie, czyszczenie lodówki i polerowanie podłóg, stwórz harmonogram sprzątania, aby podzielić te większe zadania i zająć się nimi pojedynczo. Czyść lodówkę w każdą niedzielę przed przygotowaniem posiłku. Posprzątaj łazienkę w piątkowe wieczory po pracy, aby dobrze przygotować się na weekend. Alternatywnie, spędź pierwszy sobotni poranek każdej pory roku, sortując ubrania i wyrzuć to, czego już nie potrzebujesz. Ułożenie harmonogramu, który rozkłada takie obowiązki, sprawi, że utrzymanie domu w nieskazitelnym stanie będzie znacznie mniej przytłaczające i stresujące.
Zdjęcia: Pinterest