W jednym tygodniu rządzi estetyka lat 70, w następnym 90. Trendy takie jak: vanilla girl, old money, mermaid core, barbiecore, czy tomato girl zmieniają się w zawrotnym tempie. Spore grono użytkowników Tik Toka ślepo podąża za tym, co aktualnie jest modne na platformie. Dlaczego trendy na tej platformie zmieniają się tak szybko i wyznaczają obecne kierunki w modzie?
Czas mikrotrendów
Tik Tok polega na przeskakiwaniu między treściami. Gdy spodoba nam się czyiś filmik, to naturalnie strona dla Ciebie, będzie później wypełniona podobnym contentem. Tak działa algorytm. Zatem ukazanie jednego trendu, nakręca niekończącą się spiralę video. Takim sposobem, gwałtownie wzrosła liczba nowych aesthetics. Były morsko-syrenie motywy – mermaidcore, elegancja jak ze starych filmów – old money, kult różu – barbiecore, czy śródziemnomorska estetyka lata – tomato girl. Mimo wysokiej popularności Tik Tokowe trendy, mają krótszy cykl życia, niż te pojawiające się na wybiegach. Tworzą się trochę jak RTM (real time marketing) – spontanicznie, tu i teraz. Dodatkowo nie są definiowane wraz ze startem nowego sezonu modowego, ponieważ zmieniają się praktycznie co tydzień.
Chcę, muszę mieć!
Największą grupą użytkowników na Tik Toku są osoby z pokolenia Z. Nic dziwnego, że to właśnie na tę grupę, chęć posiadania tego co jest aktualnie modne, oddziałuje najbardziej. Użytkownicy dokonują szybkich zakupów przez aplikację lub odnajdują interesujące ich trendy w sieciówkach. Prowadzi to do wzrostu fast fashion, a pojęcie ,,fashion FOMO’’ wzrasta na znaczeniu. Gen Z jest przyzwyczajone do natychmiastowej gratyfikacji. Mają wrażenie, że jeżeli nie dostaną czegoś teraz, to za chwile tego nie będzie. To błędne koło prowadzi do impulsywnych zakupów, pod wpływem takich pojawiających się trendów, a co za tym idzie do powstawania firm produkujących ubrania i akcesoria na tu i teraz. Sklepy z odzieżą i akcesoriami fast fashion najczęściej nie korzystają z jakościowych materiałów, sięgają po te tanie i nieekologiczne.
Tik Tok vs styl
Algorytmy Tik Toka potrzebują ciągłych nowości, dlatego trendy modowe, zmieniają się tam bardzo szybko. Zupełnie jak muzyczne hity w tle udostępnianych filmików. Marki zauważyły to zjawisko i sprawnie zareagowały. W krótkim czasie pojawiły się kolekcje i reklamy dotyczące platformowych trendów. Poshmark, jest idealnym na to przykładem. W maju 2022 r., dzięki cottage core, sprzedaż lnianych spodni wzrosła aż o 66% na tej platformie. Pojedyncze produkty wpasowujące się w aktualne tendencje modowe, stają się natychmiastowym hitem sprzedażowym. Natomiast nowe trendy nie przestają się tworzyć.
Patrząc długoterminowo, mikrotrendy nie mają pozytywnego wpływu na środowisko, czy też prawa człowieka. Dlaczego? Ubrania fast fashion, są tworzone z tanich tkanin, na których produkcję przeznaczane są hektolitry wody. Do tego dochodzą długie godziny pracy i niesprawiedliwe wynagrodzenia. Mikrotrendy pogłębiają zatem istniejący problem ,,szybkiej mody’’. Dodatkowo, występująca próba dostosowania się do tego obiegu, zabija własny styl, kreatywność i zabawę. Na swoich kanałach podkreśla to internetowa twórczyni Ari, znana jako @grrlbossbabe. W jednym ze swoich filmików mówi;
“Główna różnica między modą obecną a tą sprzed 10 lat polega na tym, że ludzie stracili pojęcie własnego stylu. Skupiają się na tym, jaka powinna być estetyka, a nie na tym, co im odpowiada lub co im się podoba”.
_____
Autorka tekstu: Julia Gawłowska
Zdjęcia: dresslikeaparisian.com, w-ander-lusts.tumblr.com, https://pl.pinterest.com/justawildhorse/