Torebki, które stały się ikonami - przewodnik po najbardziej popularnych modelach wszechczasów - issue27.pl
 • MODA  • ENCYKLOPEDIA MODY  • Torebki, które stały się ikonami – przewodnik po najbardziej popularnych modelach wszechczasów

Torebki, które stały się ikonami – przewodnik po najbardziej popularnych modelach wszechczasów

Torebka może całkowicie zmienić wygląd, szczególnie jeśli ubiór urozmaica się jednym z kultowych modeli, Chanel 2.55 lub Hermès Kelly.  Zastanawiasz się czym zasłużyły na swoją sławę? Odpowiedzi na to pytanie jest wiele, jednak z pewnością za tym sukcesem przemawia ich ponadczasowość i uniwersalność.  To propozycje, które dobrze wyglądają w eleganckim wydaniu z tweedowym żakietem, jednak nie tracą na uroku kiedy zestawia się je z dżinsami i luźną koszulą.

Choć ich cena nierzadko zwala z nóg, to nie brakuje chętnych do nabycia tych kultowych modeli. Dbałość o kunszt i jakość sprawiają, że są one warte swojej ceny.  Często to torby, które użytkuje się latami i mogą być niezbędnym elementem codziennych stylizacji, co z pewnością przemawia za ich zakupem.  Przewiduje się, że wartość niektórych z tych kultowych torebek będzie z czasem rosła. Oznacza to, że nawet na rynku wtórym będą mogły być odsprzedane z zyskiem, a to niewątpliwie czyni  je doskonałą inwestycją. 

Podczas gdy najbardziej znane domy mody, takie jak Louis Vuitton, Gucci, Prada i inni, nigdy nie zawodzą wprowadzając do naszego życia niezliczone modele nowych torebek, warto zauważyć, że tylko niektóre z nich przetrwają próbę czasu. Zaczynając od  Kelly Hermèsa, wyprodukowanej pod koniec XIX wieku, a kończąc na kultowym już PS1 duetu Proenza Schouler z 2008 roku, przedstawiam Wam przewodnik po najbardziej kultowych torebkach w historii mody. Wspominam także  kobiety, które przyczyniły się do ich popularności.

Model Kelly, Hermès

Debiut tej kultowej torebki przypadł na rok 1892. Zaprojektowano ją w taki sposób, aby była wystarczająco duża, by zmieścić na siodło konia i wystarczająco mała, żeby zmieściła się z tyłu samochodu. Mniejszy rozmiar przybrała dopiero w roku 1935. Nazwano ją wtedy Sac à Dépêches, czyli torba podróżna dla bogatych. W latach 50. ten model był tak często noszony przez księżniczkę Grace Kelly (jak głosi historia, aby ukryć ciążę przed fotografami w nadziei, że nie będzie ona dostępna dla prasy),  że dom mody oficjalnie zmienił  jej nazwę na Kelly w 1956 r. Tym samym na zawsze połączył kultową torebkę z ikoną stylu.

Model Speedy, Louis Vuitton

Speedy był kolejnym modelem, który zmienił codzienne podróże. Wcześniej Louis Vuitton przedstawił podobny format, tyle, że większy – Keepall.  Z czasem wzrosło jednak zainteresowanie także mniejszą i bardziej mobilną wersją tego fasonu, dlatego też marka wprowadziła na rynek model Speedy. Rozgłosu jej nadała Audrey Hepburn, która pomogła uczynić ją niezbędną, ponieważ była nie tylko stałą fanką tej torby. Aktorka poprosiła również o wykonanie na zamówienie, w jeszcze mniejszych rozmiarach, które są teraz sprzedawane konsumentom.

Model 2.55, Chanel

Torebka, którą możesz zabrać na imprezę Black Tie i nadal używać jako dodatek do dżinsów i T-shirtów. Nazwa Chanel 2.55 pochodzi od daty jej postawania, przypadającej na luty 1955 r. Pikowany motyw, pasek na łańcuszku i przednia klapa zwieńczona zamknięciem z logo marki sprawiają, że jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli wśród miłośników mody. W czasach kiedy zaprojektowano torebkę,  pasek w postaci łańcucha był niezwykle innowacyjnym wynalazkiem. Umożliwiał noszenie torby przez ramię, pozostawiając jednocześnie obie ręce wolne. Mało znany szczegół na temat tej wewnętrznej kieszeni na suwak: pierwotnie został zaprojektowany jako tajne miejsce, w którym Coco może przechowywać swoje listy miłosne.

Model Jackie Hobo, Gucci

Kolejna kultowa torba nazwana na cześć ikony mody, Pierwszej Damy USA – Jackie Kennedy. Chociaż torba została pierwotnie wprowadzona w latach 50. XX wieku, oficjalnie nadano jej nową nazwę w 1961 r. Od tego czasu pojawiała się i znikała z głównych kolekcji, po raz pierwszy ponownie ujrzała światło dzienne w 1999 r., wraz z dyrektorem kreatywnym Tomem Fordem, a następnie 10 lat później w 2009 roku, dzięki Fridzie Giannini.

Model Birkin, Hermès

Podczas gdy Kelly była pierwszą torbą, która zdobyła taką sławę w domu mody Hermès, kolejny hit marki, czyli Birkin pojawił się prawie 100 lat później.  Historia tej torby jest dość znana, aktorka Jane Birkin siedziała obok dyrektora naczelnego Hermèsa Jean-Louisa Dumasa w samolocie na początku lat 80. XX wieku, wyrażając potrzebę eleganckiej torebki, która pomieści wszystkie niezbędne dla niej rzeczy.  Zainspirowany tym wyzwaniem szef marki, dał życie nowemu modelowi Birkin w 1984 roku. Ta torebka to połączenie wizji aktorki oraz istniejącego od 1900 roku  fasonu marki Haut à Courroies. Aby nabyć tą torbę trzeba zapisać się na listę, a do wyprodukowania jej potrzebne są co najmniej dwa dni pracy.

Model Lady, Dior

Po otrzymaniu modelu Lady w 1995 r. przez Pierwszą Damę Francji, Bernadette Chirac, księżna Diana często była widywana z tą torebką. Chociaż jej nazwa nigdy oficjalnie nie została zmieniona,  zaczęto mówić na ten fason Princess Bag ( z ang.Torbą Księżniczki). Christian Dior projektując Lady, inspirował się krzesłami, na których zasiedli goście podczas jego pierwszego pokazu w 1947 r. 

Model City, Balenciaga

Torba, którą najczęściej widywano na ramionach celebrytów, takich jak Mary-Kate i Ashley Olsen, Nicole Richie, siostry Kardashian, Gisele Bundchen i oczywiście wiele innych. Ten modele można nazwać kolekcjonerrskim. Wiele IT GIRLS, przez kolejne lata nie ruszało się z domu bez swojej City Bag od Balenciagi.  Model w 2000 roku, wymyślił sam dyrektor kreatywny marki – Nicolas Ghesquière. Przyjął się tak dobrze, że do dziś jest w sprzedaży.

Model PS1, Proenza Schouler

Jak na ironię, ta torba została opisana jako „anti It Bag” od samego początku. Na szczęście lub niestety stało się zupełnie odwrotnie. Torba  osiągnęła wysoki status ikony, po którą sięgają coraz młodsze pokolenia.  Kiedy został wydany po raz pierwszy w 2008 roku, PS1 było w dużej mierze widoczne na ramieniu Jessiki Alby, Kristen Dunst, Leandrę Medine oraz Mary-Kate i Ashley Olsen (wśród innych stylowych gwiazd). Ciekawostka: nazwa zrodziła się nie tylko z inicjałów marki, ale również jako ukłon w stronę szkół publicznych w Nowym Jorku.

Model Paddington, Chloe

Torebka Chloé Paddington miała szczęście pojawić się w odpowiednim momencie. Mianowicie, gdy internet zwrócił na siebie uwagę celebrytów, a zakupy przez internetowe stały się niezwykle popularne.  Silna kampania promocyjna Chloé sprawiła, że ​​Paddington znalazł się w rękach najsławniejszych celebrytek 2000 roku, wywołując globalny szał na tą torebkę.

Model Antigona, Givenchy

Jedna z ostatnich toreb Givenchy stworzonych przez Riccardo Tisciego w 2010 roku. Jej design idealnie uchwyca preferencje projektanta do zaszczepiania męskich motywów w damskiej garderobie.  Mimo upływu lat, model wciąż jest ulubionym dodatkiem wielu celebrytów. „Antigona”  to solidnie skonstruowana torba Boston z minimalistycznymi detalami. Jej nazwa pochodzi od mitologicznej Antygony (oznacza „nieugięty”).

Model Luggage, Celine

Zanim ten model  Céline stał się “It Bag”, jej pierwszy sezon królowania na sklepowych półkach można określić, jako powolny, co oznacza, że zawsze była dostępna. Następnie wpadła w ręce bliźniaczkom Olsen, gdzie zostały sfotografowane właśnie z tą torbą na ulicach Nowego Jorku – a reszta, jak mówią, jest historią. W ciągu nocy “Luggage” przeszła od powszechnie dostępnej do całkowicie wyprzedanej. Lista oczekujących była tak długa, że trzeba było na nią czekać pół roku w większości butików.  

__________________________________