Work-life balance- jak go zachować w dzisiejszej rzeczywistości? - issue27.pl
 • LIFESTYLE  • Work-life balance- jak go zachować w dzisiejszej rzeczywistości?

Work-life balance- jak go zachować w dzisiejszej rzeczywistości?

Work-life balance to idea powstała na przełomie lat 70-tych i 80-tych XX wieku, jest odpowiedzią przemęczonych pracowników na natłok obowiązków narzuconych przez szybko rozwijające się organizacje oraz wielkie korporacje. Kosmiczna ilość godzin spędzonych w pracy, stała się powodem coraz powszechniejszych problemów związanych z pracoholizmem i wypaleniem zawodowym. Po pewnym czasie pracodawcy również zauważyli, że ponadprzeciętna ilość godzin pracy wpływa negatywnie na produktywność pracownika, a wraz z tym zmniejsza się jego zaangażowanie i kreatywność.

Zgodnie z definicją pojęcie work-life balance oznacza umiejętność zarządzania swoim czasem w sposób, który pozwala zachować równowagę między życiem zawodowym ,a prywatnym. Jednak w całej tej teorii nie chodzi tylko o samą organizację czasu, ale o inwestowanie go we właściwych sferach naszego życia w celu poprawienia jakości relacji z innymi, a szczególnie relacji z samym sobą. Work-life balance nie jest mierzony ilością godzin spędzonych na poszczególnych czynnościach, ale naszym własnym poczuciem satysfakcji i zadowolenia.

Równowaga w życiu i w pracy jest możliwa do osiągnięcia niezależnie od wykonywanego zawodu czy stanowiska, ponieważ my sami decydujemy o tym, jak spożytkujemy energię i czas, które mimowolnie są ograniczone. Możemy je rozdzielać między czterema głównymi sferami życia jakimi są: praca, zdrowie, relacje z rodziną i przyjaciółmi oraz pasja. W obecnej sytuacji, kiedy na świecie panuje epidemia, a my jesteśmy zamknięci w swoich domach razem z pracą i nauką, znalezienie balansu pomiędzy tymi wszystkimi sferami jest maksymalnie utrudnione. Taki stan rzeczy wpływa bezpośrednio na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne, a więc pracując i ucząc się z domu warto wziąć pod uwagę kilka cennych wskazówek.

1/ Traktuj home office jak prawdziwe wyjście do biura

Wstań na tyle wcześnie, żeby zdążyć się ubrać, zjeść śniadanie i zrobić wszystko, co konieczne przed rozpoczęciem pracy. Do takich czynności dorzuć np. przegląd ulubionej gazety, przesłuchanie ciekawego podcastu lub po prostu delektuj się pyszną kawą bez zbędnego pośpiechu. Stworzenie własnego porannego rytuału sprawi, że pozytywnie zaczniesz swój dzień.

2/ Nie pracuj w tym samym miejscu, w którym spędzasz czas wolny

Skoro Twój dom stał się jednocześnie biurem, wykorzystaj osobną przestrzeń do pracy, aby relaksując się już o niej nie myśleć. Jeśli nie masz osobnego pomieszczenia, stwórz dla siebie małe biuro w zakątku swojego pokoju i nie korzystaj z niego po skończeniu pracy. Nasz organizm potrzebuje odpoczynku i nie może kojarzyć go z pracą.

3/ Po każdej przepracowanej godzinie zrób sobie ok. 10 min. przerwy

Wykorzystaj ten czas na rozprostowanie nóg i zaparzenie kawy lub herbaty. Podczas takiej przerwy wywietrz pomieszczenie, w którym pracujesz. Jest to ważne szczególnie w sezonie grzewczym, gdy wysokie temperatury sprzyjają wysuszeniu błon śluzowych stanowiących ochronę przed dostaniem się do organizmu drobnoustrojów chorobotwórczych.

4/Znajdź czas na sport

Całe dnie spędzone przed ekranem komputera odbijają się bezpośrednio na zdrowiu, a brak aktywności fizycznej ma negatywny wpływ na ogólne samopoczucie. Uwolnij swoje endorfiny i znajdź dziedzinę sportu, która będzie sprawiała Ci satysfakcję. Jeżeli nie jesteś typem sportowca, rób regularne spacery, które pozwolą zaczerpnąć świeżego powietrza i odświeżą umysł. Przy siedzącym trybie życia to kręgosłup jest najbardziej narażony na uszkodzenia, a najlepszym sposobem na poprawę jego stanu jest uprawianie jogi. Wystarczy 15 min. ćwiczeń z filmikiem na YouTubie, a Twoje ciało od razu poczuje ulgę.

5/ Dbaj o relacje z bliskimi- to najważniejsza zasada w work-life balance

Relacje z naszymi bliskimi w obecnych czasach są wystawione na ciężką próbę. Nic nie jest w stanie zastąpić spotkań twarzą w twarz z ważnymi dla nas osobami, ale dzisiaj technologia musi nam w tym pomóc. Umów się na zdalne pogaduchy i picie wina ze swoimi przyjaciółmi, zadzwoń do swojej rodziny. To właśnie bliscy pomagają przetrwać ten specyficzny okres i przy tym nie pozwalają nam zwariować. Nie zapominajmy o nich.

6/ Zrób coś dla siebie i swojej przyjemności

W zachowaniu równowagi w życiu ważną sferą są zainteresowania i hobby, a także solidny odpoczynek. Wygospodaruj czas na robienie czegoś, co naprawdę lubisz i co sprawia Ci przyjemność. Jeśli czymś takim jest praca, to skup się przede wszystkim pozostałych kwestiach wymienionych powyżej. Jeśli nie, to po pracy możesz spędzić czas robiąc coś, co naprawdę Cię odpręża, na przykład czytając książkę lub oglądając film.

7/ Jeżeli czujesz, że czas ucieka Ci przez palce, przeanalizuj swój dzień

Postaraj się zidentyfikować aktywności, które nie należą do wartościowych i nie wnoszą nic do Twojego życia, a pożerają mnóstwo Twojego czasu. Chcąc takie rozpoznać, spróbuj przyporządkować je do kategorii: praca, zdrowie, relacje z bliskimi i pasja. Jeśli jakaś aktywność nie będzie pasowała do żadnej z nich, to lepiej będzie ją wyeliminować ze swojej codzienności lub ograniczyć do minimum.

8/ W zbalansowanym życiu trzeba pamiętać o priorytetach i odpowiednio poświęcać im czas i zaangażowanie

Brak równowagi między życiem prywatnym a zawodowym powoduje ciągłe zmęczenie, stres i zły stan emocjonalny. Sami decydujemy o swoim czasie, więc znajdźmy go też dla siebie. Zadbajmy o swój work-life balance, bo nikt inny nie zrobi tego za nas.

________

Autorka: Anna Wójciak