Jacquemus. Kulisy sławy francuskiej marki
Intrygujące rzemiosło Simon’a Porte’a Jacquemus’a, odniosło niebywale szybki sukces. Młody projektant zachwycał swoją pasją już od najmłodszych lat. W wieku siedmiu lat, pociął zasłonę okienną i zrobił z niej spódnicę. Jego matka była tak zachwycona, że odprowadziła chłopca do szkoły, w nowym stroju. Od tamtego dnia, kobieta czuła, że jej dziecko ma niebywały talent, który niebawem pozna cały świat. Jak wiemy, nie pomyliła się.
Miasto sukcesów i porażek
Młody projektant pochodzi z Mallemort. Jest to mała wioska położona między Marsylią a Awinionem, we Francji. Od zawsze marzył o wielkich rzeczach, ale czuł, że jego rodzinna miejscowość bardzo go ograniczała. Z tego powodu w wieku 18 lat, tuż po skończeniu liceum wyprowadził się do Paryża. Wielka aglomeracja już na wstępie go rozczarowała. Przez wysokie ceny, matka Jacquemusa chciała sprzedać samochód, aby móc opłacić mu szkołę. Dodatkowo, atmosfera miasta nie wywołała w nim takich uczuć, jakich się spodziewał. Liczył na urokliwe, kolorowe, miłosne otoczenie. Natomiast otrzymał szare, brudne i mało inspirujące miasto. Zapisany do szkoły École Supérieure des Arts et Techniques de la Mode, szybko z niej zrezygnował. W tym samym czasie zmarła jego matka. Kobieta, która była mu najbliższa zginęła w wypadku samochodowym. Został sam, bez funduszy, znajomości i dyplomu. Jacquemus stwierdził, że odwróci ten nieszczęśliwy los, postanowił założyć własną markę modową.
Czas na rozkwit
Pierwsza kolekcja Jacquemus była bardzo minimalistyczna. 19-letni projektant nie miał wystarczającej ilości środków na wystawną kolekcję. Był po prostu biedny, dlatego musiał rozbudowywać swoją markę powoli. W 2009 jego projekty trafiły do showroomów. Jeden z nich znajdował się w Tokio. W taki sposób projektantka Comme des Garçons – Rei Kawakubo dowiedziała się o młodym projektancie. Jacquemus nie miał zielonego pojęcia kim jest kobieta. Niedługo potem poznał jej partnera życiowego Adriana Joffe, który poszukiwał sprzedawcy do sklepu Comme des Garçons. Jej miłość do projektów Simona, zagwarantowała mu pracę w paryskim butiku. Jacquemus pracował tam dwa lata. Dni spędzał w butiku, a noce na projektowaniu i szyciu.
Dzięki pracy w Comme des Garçons nauczył się konceptualnego podejścia do mody. Łączył swoją nostalgiczną wizję dzieciństwa, z nowo nabytą wiedzą. Sukcesy projektanta rozpoczeły się w 2013 roku. Kolekcja nazywała się La Piscine i od razu stała się hitem. Natomiast, w 2015 roku został uhonorowany nagrodą podczas konkursu LVMH. Wyróżnieniem był grant o wartości 150 tysięcy euro. Dzięki niemu projektant mógł pozwolić sobie na droższe materiały, które urozmaiciły jego dotychczasowe, minimalistyczne projekty.
Przyszłość marki
Projektant jest reprezentantem pokolenia, działającego głównie w internecie. Rzetelnie prowadzi profil swojej marki na Instagramie, traktując go jako artystyczne portfolio. Tego rodzaju estetyczny pamiętnik, jest odzwierciedleniem duszy Jacquemusa. Krótkie, a wręcz szczątkowe opisy wiele mówią o samej marce. W swoich kolekcjach projektant wykorzystuje bardzo popularne francuskie motywy – głęboko skrojone spodnie, obszerne rękawy, bretońskie paski, a także klepsydrowe sylwetki. Inspiracją Jacquemusa jest francuskie kino z lat 80, muzyka Serge Gainsbourga i Charlotte Gainsbourg oraz twórczość Picassa. Projektantowi zależy na młodej klienteli. Z tego powodu stworzył wyjątkową politykę cenową, która umożliwia kupno jego projektów młodym ludziom. Niestety nie udało się, mu to całkowicie. Młodą klientelię stać jedynie na mini(mikro)torebki i akcesoria. Ubrania mają zbyt wysoką cenę. Mimo tego Jacquemus się nie poddaje i nadal komunikuje swoją otwartość na młodych klientów. Otworzył kilka miesięcy temu ciekawy pop up store. Butik „Jacquemus 24/24” znajduje się w Paryżu. Jest otwarty 24 godziny na dobę i można robić w nim zakupy za pomocą automatów. Butik jest cały różowy i bardzo „instagramowy”. Projektant specjalnie miał taki koncept na ten sklep. W ten sposób ukazuje, że nie skupia się tylko na sprzedaży swoich projektów, ale także na wyjątkowym doświadczeniu, jakie zdobędzie klient.
_____
Autorka: Julia Gawłowska