• LIFESTYLE  • Jak dbać o zdrowie psychiczne? Kilka praktycznych porad

Jak dbać o zdrowie psychiczne? Kilka praktycznych porad

Izolacja spowodowana pandemią wirusa COVID-19 dała się nam wszystkim we znaki. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby, w naszych kraju, jak i  w wielu innych państwach zostały wprowadzone obostrzenia, które miały zapewnić obywatelom większe bezpieczeństwo.  Głównym ograniczeniem była społeczna izolacja.  Jej konsekwencje to praca zdalna, odczuwanie przytłoczenia spowodowanego poczuciem zagrożenia, brak możliwości spotkania się z rodziną i znajomymi sprawiły, że utraciliśmy pewną kontrolę nad otaczającą nas rzeczywistością. Lęk spowodowany izolacją z pewnością nie miał pozytywnego wpływu na ludzką psychikę. 

W związku z tym, przygotowałam dla Was kilka wskazówek, które pomogą poprawić samopoczucie oraz wrócić do formy, po tak długiej izolacji. 

Five Minute Journal 

5 – minutowy dziennik, zwany jest również treningiem wdzięczności, ponieważ to ćwiczenie ma wyrobić w nas nawyk wdzięczności za otaczającą nas rzeczywistość, nawet za najmniejszy drobiazg, który powierzchownie wydaje się być błahym. Trening pomaga skupić się na teraźniejszości, bez zbędnego wybiegania myślami w przyszłość. Według tej metody możesz zapisywać cokolwiek tylko chcesz, a wystarczy, że poświęcisz na to  5 minut rano i wieczorem. Aby łatwiej było zacząć, możesz odpowiedzieć na poniższe pytania:

jestem wdzięczny za…

co sprawi, że mój dzień będzi eduany?

codzienne afirmacje, jestem…

3 wspaniałe wydarzenia z dzisiejszego dnia…

jak mogłam uczynić mój dzień lepszym…

Medytacja

Medytacja to świetny sposób na uspokojenie swojego umysłu, który na co dzień rozproszony jest natłokiem myśli, a szczególnie w tym wyjątkowym dla nas czasie. Warto poświęcić chwilę na bycie ze sobą, skupienie się na swoim oddechu. Medytacja może być sposobem  na pozbycie się zbędnych, obciążających głowę myśli. Dostosuj praktykę do swoich potrzeb – możesz medytować w takiej pozycji w jakiej jest Ci wygodnie, w miejscu, w którym czujesz się bezpiecznie. 

Medytacja między innymi sprzyja zwiększeniu samokontroli i siły woli, wzmacnia system immunologiczny, zmniejsza niepokój, łagodzi stany depresyjne, a nawet obniża poziom stresu.

Aktywność fizyczna

Powiedzenie “w zdrowym ciele, zdrowy duch” pasuje tu idealnie. Wybierz ten rodzaj sportu, który sprawia Ci największa przyjemność. Nawet pół godziny treningu daje ogromną satysfakcję i wspomaga pracę nad samym sobą. 

Dziel się emocjami

Emocje odgrywają bardzo ważna rolę w życiu człowieka, dlatego bardzo ważne jest aby o nie zadbać. Rozmawiaj o tym co czujesz, co Cię martwi, a pomoże to uniknąć niekontrolowanych wybuchów skumulowanych emocji.

Odpowiednia ilość snu

Zapewnij swojemu organizmowi odpowiednia ilość snu po całym dniu, a szczególnie teraz, gdy poziom stresu może być wyższy.

Rozpieszczaj się 

Praca i obowiązki zajmują większą część naszego życia, ale czy docenianie siebie przez ich pryzmat jest dobrym rozwiązaniem? Opieranie całego życia tylko i wyłącznie na sukcesach zawodowych nie jest dobrym sposobem. Sprawianie sobie przyjemności nie powinno być nagrodą za osiągnięcia, a za to, że po prostu jesteśmy. 

Kontakt z bliskimi

Izolacja ograniczyła nam normalne  kontakty z rodziną i znajomymi na jakiś czas, ale nawet krótka rozmowa telefoniczna może poprawić Ci nastrój i rozładować negatywne emocje. Posiadanie wokół siebie osób życzliwych gwarantuje wsparcie, które często jest nam potrzebne w trudnych  sytuacjach.

Rozwijaj swoje zainteresowania

Posiadanie hobby, rozwijanie, a nawet znalezienie nowej pasji pozwala na chwilę oderwać się od rzeczywistości, poprawia samopoczucie, relaksuje,  a także daje ogromną frajdę. 

________________________

Powyższe wskazówki mają charakter jedynie informacyjny. Jeśli odczuwasz długotrwałe poczucie zniechęcenia i czujesz, że popadasz w depresję skonsultuj się ze specjalistą.