• LIFESTYLE  • Nowe wyrocznie stylu, czyli jak influencerzy wpływają na nasz gust?

Nowe wyrocznie stylu, czyli jak influencerzy wpływają na nasz gust?

Media społecznościowe są źródłem inspiracji. Korzystając z nich, często trafiamy na postacie influencerów. Dla nich Internet jest czymś więcej niż miejscem natchnień, dla nich to praca na pełen etat! Jednym z głównych celów takiej działalności jest kreowanie trendów oraz wpływanie na styl i wybory zakupowe obserwujących. 

Obecność influencerów w naszym codziennym życiu jest już dość powszechna, więc jest to dobry pretekst do tego, by zastanowić się, w czym tkwi fenomen najbardziej pożądanego zawodu XXI wieku?

Sekret sukcesu mediów społecznościowych

Portale społecznościowe, takie, jak Facebook, czy Instagram są już częścią integralną współczesnej kultury. Działają jako narzędzie informacyjne, edukacyjne oraz kulturowe. Na czym polega ich niezwykłość? Pierwotnie, głównym założeniem funkcjonowania mediów społecznościowych było ułatwienie kontaktu między ludźmi. Dzięki takim platformom użytkownicy mogą dzielić się swoimi zainteresowaniami i budować społeczności, za które są odpowiedzialni. Krótko mówiąc − tworzą własne środowisko internetowe, gdzie czują się ważni i docenieni. Dzieje się tak, ponieważ realizują się w dziedzinach, które w ich życiu zawsze były znaczące.

Biznesowe aspekty

Social media są nie tylko ważnym elementem kultury, ale również rozwijania interesów. Ich biznesowe walory doceniły szczególnie branże opierające swój sukces na kreacji, czyli modowa i kosmetyczna. Media społecznościowe spowodowały, że marki całkowicie zmieniły postrzeganie marketingu, kładąc nacisk na nową siłę wpływania na konsumentów, czyli influencerów. To właśnie oni w pewnym momencie zaczęli rozpowszechniać trendy i trzeba przyznać, że robią to bardzo umiejętnie. 

Marki modowe i urodowe bardzo szybko doceniły ten trend, dlatego  chętnie wykorzystują wizerunek osób popularnych w wirtualnym świecie zatrudniając je w swoich kampaniach. W 2016 roku Maybelline podczas New York’s Fashion Week zdecydował się na współpracę z 15 influencerkami, pochodzących z 15 różnych państw. Do kampanii wykorzystano funkcję Instastories na Instagramie, która sprawia, że przekazy są bardziej autentyczne. Dzięki tagowi #maybellineitgirls oraz haśle „Are you the next IT Girl? Show us how you STICK OUT”, firma zachęciła użytkowniczki do publikowania własnych zdjęć. Głównym celem akcji była budowa świadomości marki. Jaki efekt przyniosła kampania? Firmie udało się wygenerować 13.9-milionowe zasięgi. Dodatkowo codziennie pojawiało się około 230 postów z hashtagiem marki. Natomiast liczba reakcji pod publikacjami stworzonymi przez inluencerów wynosła około 3.6 miliona. Te liczby są ogromne i świadczą, że tak skrupulatnie zaplanowana akcja promocyjna z wykorzystaniem influencer marketingu może stać się olbrzymim sukcesem.

Jak media społecznościowe zmieniły świat mody

Jeszcze kilkanaście lat temu to pokazy mody i kolorowe czasopisma były głównym źródłem inspiracji, to dzięki nim moda stała się produktem ekskluzywnym, a marki premium były dostępne, jedynie dla najbogatszych. Prasa i media wciąż są bardzo ważnym elementem świata mody, jednak przez powstanie nowej siły – influencerów branża całkowicie się zmieniła. Największe domy mody rozumiejąc zachodzące zmiany zmieniają swoje strategie marketingowe. Dzięki mediom społecznościowym i osobom, które w nich działają moda stała się bardziej dostępna. Influencerzy zabierają nas na pokazy, w których uczestniczą i sprawiają, że możemy poczuć się częścią tego hermetycznego świata.

Media społecznościowe i influencerzy również wpłynęli na modeling. Jeszcze kilka lat temu przepustką modelki do wielkiej kariery były długie nogi, odpowiednie proporcje i ciekawa twarz. Obecnie dziewczyny chcąc podpisać kontrakt z marką komercyjną, muszą posiadać odpowiednią liczbę obserwatorów na swoich social mediach. To takie portfolio online, które jest łatwo dostępne. Marki często same szukają ciekawych osobowości, które przyciągną nowych użytkowników do ich firmy. I tak obecnie na światowych wybiegach pojawiają się modelki takie, jak Hailey Baldwin czy Winnie Harlow, które są niesamowicie ciekawe. Dzięki mediom społecznościowym świat mody stał się bardziej różnorodny i jest bardziej otwarty.

Narodziny influencerów

Kiedyś trendy wyznaczali światowi artyści, gwiazdy kina, czy muzyki. Później pojawili się celebryci, a następnie influencerzy. Jak zdefiniować tych ostatnich? Chyba najprościej będzie określić ich mianem liderów opinii działających w Internecie, a konkretniej w Social Mediach. Co ich wyróżnia? Ogromne zasięgi, które mogą stworzyć. Według raportu Digital z 2019 roku z Internetu korzysta 4,39 mld osób.*

Warto zaznaczyć w tym miejscu, że stworzenie tak zaangażowanej grupy odbiorców na swoim profilu, wcale nie jest proste. Przez ilość komunikatów oraz szum informacyjny, który dominuje w sieci, odbiorcy są bardzo wybredni. Dodatkowo platformy takie, jak Instagram bądź ostatnio zyskujący na popularności TikTok utrudniają zdobywanie odpowiednich zasięgów. Mimo to, istnieje mnóstwo osób, które dzięki pomysłowości i ciekawej treści skrupulatnie rozwijają swoje konta.

Gdzie leżą granice inspiracji?

Kojarzysz viral #pillowchallange, który ostatnio pojawił się na Instagramie oraz TikToku? Chodzi o setki zdjęć i filmików osób z nałożonymi na ciała poduszkami, które zostały przeplecione paskami i miały imitować sukienki. O ile na początku to było ciekawe i świeże, biorąc pod uwagę okoliczności. To po pewnym czasie ilość publikacji wykorzystujące taką kompozycje była po prostu za duża. Zdecydowanie to nie pierwszy przypadek “kopiowania za przyzwoleniem” w środowisku social mediów. Warto się więc zastanowić, gdzie leży granica w inspirowaniu się innymi?

https://www.instagram.com/p/B_A9PzeJii3/

Informacje unikatowe są bardziej doceniane

Influencerzy posiadający niszę mają często bardziej zaangażowanych odbiorców. Specjalizacja w jednym temacie pomaga internetowym twórcom się wyróżnić i jest to coraz bardziej pożądane. Prowadzenie profilu, który przedstawia historię mody bądź analizuje trendy, jest niesamowicie potrzebne, ponieważ sprawia, że treści są bardziej konkretne. Dlatego nie koncentruj się tylko na trendach pojawiających się w social mediach. Znajdź swoją niszę, tłumacz, edukuj i inspiruj innych.  

 

Influencerzy i ich siła

Jeżeli jesteś entuzjastą mediów społecznościowych, a dodatkowo interesujesz się modą, to zapewne znasz taką postać jak Chiara Ferragni. Pochodząca z Włoch blogerka oraz bizneswomen jest idealnym przykładem na to, jak bardzo obecnie influencerzy kreują styl swoich odbiorców. To właśnie Chiara, jako pierwsza blogerka w historii pojawiła się na okładce hiszpańskiego Vogue’a i zaczęła współpracować z największymi markami modowymi. Jeszcze kilkanaście lat temu taka sytuacja mogłaby wywołać kontrowersje w środowisku, dziś to oczywisty wybór firm i redakcji. Co więcej, obrotna influencerka nie tylko współpracuje z markami i wydawnictwami, ale produkuje także własne ubrania Chiara Ferragni Collection oraz prowadzi redakcję swojego bloga The Blonde Salad. 

https://www.instagram.com/p/B8YXPTkIAe2/

Innym przykładem budowania marki dzięki zasięgom jest także Kylie Jenner, która  do promocji swojego brandu kosmetycznego wykorzystała Instagram. To właśnie platforma była głównym kanałem komunikacyjnym między firmą, a odbiorcami. Na Instagramie pojawiały się pierwsze relacje z pracy nad przedsięwzięciem, a także informacje na temat dostaw kosmetyków. To genialny przykład niwelowania kosztów związanych z marketingiem przy wykorzystaniu milionowej grupy odbiorców. 

Postacią, która słynie z dystansu i inspiruje wiele młodych oraz dojrzałych kobiet niewątpliwie jest Leandra Medine. Blogerka założyła niezwykle popularny portal Man Repeller, charakteryzujący się luzem i niekonwencjonalnym podejściem do mody. Jest prawdziwa w tym, co robi i właśnie to jest jej kluczem jej sukcesu. Oryginalność Medine dostrzega wiele firm. W 2019 roku influencerka nawiązała współpracę z popularną hiszpańską sieciówką – Mango, z którą stworzyła promowała kolekcję ubrań oraz akcesoriów. Działania Leandry Medine to idealny przykład na to, że w Internecie można być sobą i stworzyć coś wartościowego. 

Obecnie to właśnie blogerki i instagramerki modowe sugerują co ubrać, jak dobrać dodatki, zdradzą największe urodowe sekrety. Pełnią funkcje naszych doradców i przyjaciółek. Utożsamiamy się z nimi i chcemy podążać za ich radami. Influencerzy są nam bliżsi, ponieważ często swoich relacjach opowiadają nam o życiu, dzielą się swoimi problemami i zwracają uwagę na zmartwienia. Dzięki temu budują zaufanie i wzmacniają więź wśród odbiorców. Właśnie ten element jest fascynujący w ich przekazach. Influencerzy są po prostu bardziej dla nas dostępni.

Jak obronić swój styl w świecie influencerów?

Nie podążaj ślepo za influencerami i trendami, które lansują. Pamiętaj, że to ich praca, dlatego starannie musisz selekcjonować budowane przez nich przekazy. Często widzimy, że internetowe autorytety reklamują te same produkty, w tym samym czasie i mają bardzo podobne publikacje. To po prostu skrupulatnie zaplanowana kampania. I choć to wszystko wygląda pięknie, warto przemyśleć, czy dany produkt po prostu do nas pasuje. Możesz wybrać jeden element, który aktualnie króluje na profilach twoich ulubionych influencerek i, jaki pasuje do twoich preferencji najbardziej. Ślepe kopiowanie nie sprawi, że będziesz czuć się wyjątkowo, a o to w modzie przecież chodzi. 

________________

Autorka: Magdalena Aleksander