Fenomen marki Comme des Garçons - Rei Kawakubo - issue27.pl
 • MODA  • ENCYKLOPEDIA MODY  • Fenomen marki Comme des Garçons – Rei Kawakubo

Fenomen marki Comme des Garçons – Rei Kawakubo

 

Z pewnością wiele z nas kojarzy t-shirty w paski czy kropeczki z charakterystycznym małym serduszkiem, które skądinąd jest projektu grafika Filipa Pągowskiego. Te proste i funkcjonalne produkty pochodzą z linii Play marki Comme des Garçons, ale tak naprawdę to tylko jej cząstkowy element, przyczyniający się do fenomenu brandu. Za całokształt marki odpowiedzialna jest Rei Kawakubo.

Historia Rei Kawakubo

Rei jest japońską projektantką, a swoją przygodę z modą rozpoczynała jako młoda, niezależna stylistka. Pierwszą markę – czyli Comme des Garçons, z fran. jak dla chłopców, założyła w 1969 roku, a 6 lat później otworzyła swój pierwszy butik. Początkowo Kawakubo tworzyła jedynie damskie projekty, jednak po kilku latach uzupełniła kolekcje o linię męską

Projekty

Abstrakcja, asymetria, nietuzinkowe kształty, łamanie utartych konwenansów – tym charakteryzują się kolekcje Kawakubo. Poprzez swoją oryginalność są one niezwykle intrygujące. Niewątpliwie nie wpisują się w żadne utarte ramy i wzory znane z historii mody z poprzednich dekad. Swoją pierwszą kolekcję Rei zaprezentowała w Paryżu w 1981 roku, która wywołała nie lada  zaskoczenie pośród zachodnich dziennikarzy. Sama mówiła, że największym sukcesem dla niej jest sytuacja, gdy nikt nikt nie widzi siebie w ubranich z jej pokazu albo jeszcze lepiej – nikt nie rozpoznaje jej projektów jako ubrań. Zachwyt widowni nie jest dla niej powodem do dumy, ponieważ wiąże się to, z tym, że stworzyła coś zrozumiałego dla innych, a ten efekt nie był przez nią pożądany. 

Comme des Garçons wiosna 2012

W latach 90. CDG rozwinęła sie w nowych kierunkach, a przyczynił się do tego mąż Rei – Adrian Joffe. W 1994 roku, marka wydała autorską linię perfum. Co więcej, od 2004 roku zaczęto otwierać w wielu miescjach sklepy typu pop-up, działające tylko przez rok, jednakże ze względu na wzrost popularności tego rodzaju sklepów, marka po 4 latach  zaprzestała je otwierać. 

Play Comme des Garçons

W kontrze do swoich abstrakcyjnych kolekcji, Rei postanowiła stworzyć  coś funkcjonalnego dla przeciętnych odbiorców. W ten oto sposób powstała linia Play marki Comme des Garçons, w której znalazły się, między innymi t-shirty, bluzy oraz koszule z wyżej wspomnianym charakterystycznym małym serduszkiem w kilku wersjach kolorystycznych. Dodatkowo, marka CDG stowrzyła linię trampek stworzoną we współpracy z Converse. W 2008 roku, Rei zaprojektowała również kolekcję dla H&M, w ramach cyklicznych współprac szwedzkiej marki ze znanymi projektantami. 

Rei Kawakubo wraz z Adrianem nie zaprzestali się rozwijać na poziomie Comme de Garçons. Wspólnie stworzyli dom towarowy pod nazwą Dover Street Market. Głównym założeniem tego projektu bylo promowanie wielu utalentowanych, oryginalnych i nieograniczonych powszechnie znanymi schematami marek, dokładnie takich jak CDG. Pierwszy sklep rozpoczął swoją działalność w 2004 roku, w Londynie, kolejne powstały w: Tokio, Los Angeles i Nowym Jorku. 

Rei Kawakubo z mężem/ Hypebeast

Obecnie dyrektorem Comme de Garçons jest Adrian – mąż Rei, jednak bez wątpienia trzeba przynzać, że to Kawakubo zasługuje na tytuł jednej z najbardziej wpływowych projektantek końca XX wieku. 

_________