Wzdęcia podczas wakacji – 5 wskazówek, które pomogą je zwalczyć - issue27.pl
 • ZDROWIE  • DIETA  • Wzdęcia podczas wakacji – 5 wskazówek, które pomogą je zwalczyć

Wzdęcia podczas wakacji – 5 wskazówek, które pomogą je zwalczyć

W końcu nadszedł czas długowyczekiwanych wakacji. Po godzinach podróży docierasz do celu, gotowa do zwiedzania lub relaksu przy basenie. Myślisz sobie – Nic nie może pójść źle — przynajmniej, do czasu kiedy nie zacznie cię trapić niepokojący dyskomfort w żołądku.

Wzdęcia podczas podróży są dość powszechnym problemem. Do ich powstania może przyczynić się suche powietrze w samolocie, czy długie godziny siedzenia, a być może nawet zbyt poważne traktowanie frazy „Rosé All Day”. Układ trawienny nie ma łatwego zadania w takich warunkach. Jeśli podczas podróży dokuczają ci wzdęcia, wiedz, że nie jesteś sama i istnieje wiele sposobów na pozbycie się tego problemu. Poniżej przedstawiamy 5 wypróbowanych wskazówek, dzięki którym Twoje następne wakacje będą wolne od wzdęć!

1. Codzienny ruch

Jednym z największych winowajców wzdęć i innych problemów trawiennych podczas podróży jest siedzący tryb życia. Niezależnie od tego, czy odbywasz długą podróż samolotem, wielogodzinną samochodem, czy wylegujesz się na plaży, wszystko to spowalnia Twój przewód pokarmowy. Brzmi trywialnie, ale najprostszym sposobem, aby temu zapobiec, jest codzienne poruszanie się. W czasie trwania podróży spróbuj wstać, rozciągnąć się i chodzić co godzinę lub dwie dwóch, zwłaszcza podczas dłuższych wyjazdów. W zależności od rodzaju wakacji, w planie mogą pojawić się aktywności, takie jak wędrówki piesze, spacery po nowym mieście lub pływanie. Ale jeśli twój wypoczynek ma formę relaksu nad wodą, spróbuj znaleźć sposoby na aktywność, na przykład spacery po plaży lub codzienne rozciąganie.

2. Dbaj o nawodnienie

Jeśli chodzi o wzdęcia na wakacjach, woda jest twoim najlepszym sprzymierzeńcem. Podróżowanie, zwłaszcza latanie, może powodować odwodnienie. Dlatego też Twoja skóra często staje się sucha lub matowa po pobycie w samolocie lub długiej podróży samochodem. Popijaj wodę zarówno trasie, jak i przez cały dzień po dotarciu do celu. Podróżowanie z bidonem ułatwia osiągnięcie celów związanych z nawodnieniem, a jako dodatkowy bonus pozwala zaoszczędzić pieniądze, które w przeciwnym razie wydasz na drogie butelki na wodę na lotnisku, i jest zdecydowanie lepsze dla planety.

Jeśli picie alkoholu jest częścią twoich wakacyjnych planów, poczekaj, aż dotrzesz na miejsce, aby uniknąć nieprzyjemnych wzdęć podczas podróży. Kiedy zaczniesz pić  ulubione koktajle, spróbuj na przemian pić wodę między napojami. Chociaż picie alkoholu nie zastąpi starej dobrej szklanki wody, możesz utrzymać nawodnienie, dolewając wody do napojów, zamawiając szprycery z wodą gazowaną zamiast napojów gazowanych lub prosząc o kostki lodu do wina.

3. Unikaj gumy do żucia podczas lotu

Chociaż żucie gumy może być pomocne dla uszu, nie jest tak dobre dla trawienia. Kiedy żujesz gumę, połykasz nadmiar powietrza. Może to prowadzić do gromadzenia się gazu w żołądku, powodując dyskomfort. W zależności od rodzaju gumy może również zawierać sztuczne słodziki lub alkohole cukrowe – zwłaszcza odmiany bezcukrowe, które mają negatywny wpływ na trawienie.

4. Jedz uważnie

Głęboko wierzę w to, że każdy człowiek wie, czego potrzebuje jego organizm. Podczas wakacji dostrój się do tej wewnętrznej wiedzy, jedząc uważnie. Jeśli kiedykolwiek jest dobry czas na ćwiczenie świadomego jedzenia, to właśnie na wakacjach. Nie tylko jesteś zrelaksowany, ale także nie rozprasza Cię praca, dzięki czemu możesz naprawdę skupić się na posiłku i chwili obecnej. Relaksacja podczas posiłków pozwala organizmowi na optymalne trawienie, a dostrojenie się do ciała daje wskazówkę, kiedy rzeczywiście jesteś już najedzona.

5. Jeśli to możliwe, zaplanuj jedzenie z wyprzedzeniem

Wakacje są możliwością próbowania nowych potraw i posiłków, których często nie jadą się w domu. Chociaż daje to dużo zabawy i jest pyszne, to niektóre pokarmy i spore porcje mogą siać spustoszenie w żołądku. Podczas urlopu pamiętaj o regularnym spożywaniu posiłków  i staraj się unikać składników, które powodują wzdęcia, gazy lub ogólny dyskomfort. Częstymi winowajcami zaburzeń żołądkowo-jelitowych są warzywa kapustne, takie jak brokuły i kalafior, rośliny strączkowe i nabiał.